De Klant Wil Stoppen Met Emotioneel Eten
Eerst maar eens uitleggen wat emotioneel eten inhoudt:
Wanneer je in een vervelende situatie verkeerd of je hebt een conflict in je familie / sociale omgeving gehad, ontstaan er allerlei gevoelens binnen in jou die je liever niet wilt voelen.
Het zijn vaak gevoelens van onmacht, boos zijn en onzekerheid die ervoor zorgen dat het zwaar voelt in je lichaam. Eén ding weet je zeker en dat is dat je ervan af wilt! Je bent er klaar mee! Zoals de klant dit ook zo mooi verwoordt.
Het blijft maar in je hoofd zeuren en soms ontstaat er, door al dat gepieker hoofdpijn. En daar zit je natuurlijk helemaal niet op te wachten…
Door de nare gevoelens wat af te vlakken zoek je iets van buitenaf en trek je de koelkast open of de voorraadkast. Je zoekt het lekkerste uit en je eet ervan.
Het voelt voor even goed en het nare gevoel is even minder.
Mijn klant wist natuurlijk wel dat dit een verkeerde manier is om van nare gevoelens af te komen.
Een aandachtspunt is dat het geen zin om heeft jezelf de discipline op te leggen ‘het niet meer te doen’. Dat werkt wel voor even, maar zet niet echt zoden aan de dijk…
We hebben een mooie oefening gedaan en naarmate de tijd verstreek, kwam er rust. Ze kwam weer wat hoger in haar energie te staan.
Door met haar te oefenen, ontstond er vanuit haarzelf een extra mooie tool om zichzelf voortaan, wanneer dit nodig is, in de positieve energie te plaatsen.
Het ontroerde mij. Ze was zo verbonden met zichzelf!
Het mooiste is wanneer er door de klant inzichten ontstaan, want dan is de verandering langdurig of zelfs blijvend.
Tijdens de coachingsessies werk ik soms met hele krachtige oefeningen.
Wat ik vooral probeer te stimuleren, is dat mensen inzien dat de antwoorden en oplossingen vooral al in henzelf zitten.