Lichtpuntje



Afgelopen week in de NRC, las ik het artikel “Goed licht – daar word je beter van”. Volgens *chrono-biologe Marijke Gordijn heeft licht invloed op ons welzijn en bioritme. Momenteel doet zij onderzoek voor de Rijksuniversiteit Groningen.

Bijvoorbeeld bij mensen die een nachtdienst hebben gedraaid kunnen op weg naar huis in de auto een gevaar zijn voor anderen. Zij hebben de concentratie van iemand die 2 glazen alcohol hebben gedronken. Aldus het artikel.

Door 's nachts te werken met licht welke gelijk staat aan daglicht, zijn ze goed geconcentreerd en voelen zich niet vermoeid.

Afgelopen maand is het bij ons ook grijs en somber qua licht overdag. Wat heeft dat voor invloed op jou? Hoe zorg jij ervoor dat je voldoende licht ontvangt?

Gisteren was ik bij mijn vader en hij zei rond een uur of 18.15: “We gaan de goede kant op, het wordt alweer langer licht”.
Licht is dus erg belangrijk voor ons. Ook heeft het betrekking op goed slapen.

Probeer daarom zo vaak mogelijk naar buiten te gaan, 'licht vangen'.

Ook al heb je het druk op je werk, zorg ervoor dat je in de lunchpauze even naar buiten gaat, al is het 10 minuten.

Licht heeft invloed op je bioritme en welzijn.

Maak vooral op je vrije dag lange wandelingen of doe wat werk in de tuin.

Ochtendlicht zorgt ervoor dat onze biologische klok weer ‘gelijk wordt gezet’ met het 24-uurs ritme van de aarde. En dat is heel belangrijk als je snel in slaap wilt vallen!”

“Als je slecht de slaap kunt vatten, is het dus beslist het proberen waard om vaker naar buiten te gaan.

Doe dat bij voorkeur elke dag op een vast tijdstip:

  • Vroeg op de dag als je moeite hebt om in slaap te vallen (bij voorkeur vóór twaalf uur ’s middags),
  • Laat op de dag als je juist last hebt van vroeg wakker worden.”

bron: website Margriet

Zo ben je heerlijk ontspannen en lekker in beweging. Neem je tijd ervoor!

Sta vroeg op of ga nadat je hebt gewerkt minstens een half uur wandelen.

Ga ermee aan de slag. Fijn naar buiten...

Wil een meer gerichter advies? Ik nodig je uit in gesprek te gaan.

Tot 14 maart 2020 is de actie om 100 mensen te spreken over slecht slapen nog in volle gang. Deze gesprekken zijn gratis.

Ook voor je kennissen, vrienden, familie, collega’s etc.

Maak hier gebruik van zodat je antwoord krijgt op je vragen.

Want door met jou in gesprek te gaan voel ik snel aan welke tips / oefeningen jou kunnen helpen.

En natuurlijk is het fijn om mijn blogs te lezen, kijk welke tips je eruit kan halen, of misschien vind je het fijn voor de herkenning.

Hoe dan ook.

Wil je echt verder komen om wat te doen aan het slechte slapen dan zal je actie moeten ondernemen.

Boek hier je afspraak

Ik kijk ernaar uit met jou in gesprek te gaan.

Kan jij niet op deze dagen? Stuur een e-mail naar: gesprek@marinaeleveld.nl

Ik wens je een heerlijke dag!
Marina


PS. Als extra tip.... Trotseer de storm, de regen, de wind, je weerstand en maak die wandeling. :-)


* Chronobiologie is een veld van de biologie dat periodieke verschijnselen in levende organismen en hun aanpassing aan zonne- en maangerelateerde ritmes onderzoekt. Deze cycli staan bekend als biologische ritmes.

Wil je nog meer blogs lezen?
http://marinaeleveld.nl/blogs.htm

© 2020 '7 steps tot your yes energy', All rights reserved.

Social Media


Contact

Marina Eleveld

Maasland

06 18 49 23 06

informatie@marinaeleveld.nl